زائف


– الكلام ده مش صحيح، ده مش لين دي مادة كيميائية اسمها “الفينيل الأبيض” اللي في حالة إضافة المادة الخام منه للماء بتاخد شكل اللبن بالظبط، وبتستخدم في صناعات مختلفة لها صلة بالمنظفات وصناعات البلاستيك.✅✅ – بداية الشائعة دي، مكنش في مصر بس، لكن كانت من حساب لشخص هندي نشر الفيديو في 7 أكتوبر الجاري، …


حقيقة فيديو اللبن المغشوش

Oct. 23, 2018 - علوم
حقيقة فيديو اللبن المغشوش
حقيقة-فيدية-اللبن-المغشوش
الإدعاء

- فيديو متداول بشكل كبير بيقول إنه "مادة كيمائية تستورد أو تهرب من الصين وعند خلطها بالماء تتحول إلى حليب ولها نكهة الحليب ويباع الآن كحليب فاحذرو".

نتيجة التحري

– الكلام ده مش صحيح، ده مش لين دي مادة كيميائية اسمها “الفينيل الأبيض” اللي في حالة إضافة المادة الخام منه للماء بتاخد شكل اللبن بالظبط، وبتستخدم في صناعات مختلفة لها صلة بالمنظفات وصناعات البلاستيك.✅✅

– بداية الشائعة دي، مكنش في مصر بس، لكن كانت من حساب لشخص هندي نشر الفيديو في 7 أكتوبر الجاري، وفبرك رواية مماثلة عن الفيديو، وكتب إحصاءات عن اللبن في الهند، وتحذيرات منظمة الصحة العالمية.. والكلام ده كله غير صحيح.

– كمان لو ركزنا في الفيديو، هنلاحظ إن الشخص اللي في الفيديو كان بيخلط الفينيل الأبيض في المياه على شىء شبه برميل. وعلى البرميل فيه كلام بالإنجليزية، ولما بحثنا وجدنا إن الكلام ده حصل في داخل شركة “GIDC Industrial Estate” في مدينة Bharuch بولاية جوجارات الهندية.
– لما دورنا ورا الشركة وجدنا إنها مختصة في الصناعات الكيميائية.

Tags

الهند

آخر التحقيقات