حقيقة إلغاء بنزين 80

وصلنا أسئلة كتير عن الكلام المتداول عن نية الحكومة إلغاء بنزين 80 والاستعاضة عنه ببنزين 87، فإيه القصة دي ووصلت لفين؟

**إيه أصل الموضوع؟

– إلغاء بنزين 80 ده موضوع مش جديد. دي فكرة بيتم طرحها من سنة 2012، وكان الكلام وقتها على إلغاء بنزين 80 و استحداث نوع جديد اسمه بنزين 85.

– الكلام في الموضوع بدأ يتزايد من شهر يونيو اللي فات، وبقى في تصريحات رسمية من المسؤولين إن في نية لإلغاء بنزين 8 و استحداث نوع جديد اسمه بنزين87.

– مع أول اجتماع لحكومة الدكتور مصطفى مدبولي، في 20 يونيو 2018، تم اتخاذ القرار، وتبقى تحديد ميعاد التنفيذ وسعر النوع الجديد.

** إيه مميزات بنزين 87؟

– حسب كلام الحكومة، بنزين 87 يتميز بأن نسبة الأوكتان فيه أعلى من الموجودة في 80، وده بيحافظ على قوة محرك العربية وبيزيد في عمره مقارنة بـ80، وكمان بيقلل من استهلاك البنزين، وتغيير زيت العربية.

– ميزة بنزين 87 كمان إنه بيسبب انبعاثات كربون أقل من بنزين 80، وبالتالي يحافظ على البيئة أكتر.

** هل دي أسباب تغيير نوع البنزين بس؟

– الحكومة بتعتقد إن إلغاء بنزين 80 واستحداث 87 هيوفر بعض الدعم الموجه للوقود (يبلغ في موازنة العام المالي الحالي 89 مليار جنيه)، وده لإن بنزين 80 هو الأكثر استهلاكًا في مصر والأكثر حصولًا على دعم، وبالتالي إلغاءه وإحلال نوع جديد بمواصفات وجودة وسعر أعلى هيكون سبب في خفض الاستهلاك وبالتالي توفير جزء من الدعم.

– مفيش دراسات معلنة إلى الآن عن حجم الوفر في الدعم اللي يسببه إلغاء 80 واستحداث 87.

** إيه العربيات اللي ممكن تستخدم بنزين 87؟

– طبعًا العربيات اللي شغالة ببنزين 80 مش هيكون قدامها غير بنزين 87، لكن بالنسبة للعربيات اللي شغالة ببنزين 92 هيفضل 92 أفضل لها.

– البنزين الجديد ممكن يشتغل على السيارات من الموديلات المتوسطة اللي تستخدم بنزين 92، والسيارات الصينية كمان، ولكن كفاءة 92 أفضل.

** إيه السعر المقترح للنوع الجديد؟

– مفيش تصريحات رسمية بخصوص سعر بنزين 87، وكل المسؤولين يرددون أن الموضوع ما زال قيد الدراسة.

– التصريحات الغير رسمية بتقول إن الأكيد هو إن سعر بنزين 87 هيكون أعلى من 80، والبعض بيتوقع إن سعر 87 هيتراوح بين 6.25 جنيه و6.75 جنيه للتر الواحد، مقابل 5.5 جنيه للتر بنزين 80.

** إيه أضرار ده على المواطنين؟

سعر بنزين 87 سيكون أعلى من 80، وبالتالي ده هيرفع أسعار أغلب وسائل المواصلات في مصر، وكمان أسعار السلع هتتأثر لإن تكلفة نقلها هتكون أعلى.

– ده لما يضاف للزيادة الجديدة المتوقعة في أسعار الوقود في بداية العام المالي القادم بحسب اتفاق الحكومة مع صندوق النقد الدولي، هيعني أن أسعار الوقود هتعلى بشكل كبير، وهتأثر على أسعار كل السلع والخدمات.

** امتى هيتم طرح النوع الجديد؟

إلى الآن مفيش تحديد للموعد النهائي لطرح المنتج. وزارة البترول، بتقول إن لسه حتى الآن لطرح هذا النوع الجديد من البنزين، وأن الوزارة لم تنته حتى الآن من دراسة طرح هذا المنتج الجديد.. وأنه بمجرد الانتهاء من هذه الدراسة وتحديد مواصفات البنزين الجديد من قبل هيئة التوحيد القياسي سيتم الإعلان عن ذلك بكل شفافية للرأي العام”.

زائف

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى