زائف


– الكلام ده غير حقيقي، الجثمان مش خاص بالمتهم في تفجيرات بالي، الكلام المكتوب مع الفيديو غير صحيح تمامًا. الجثمان ده بتاع سجين اسمه ياسر بن تمرين، مات يوم 17 يوليو الجاري، بسبب مرض في الكبد، وهومسجون من 2017، لاتهامه بإطلاق نار على ضباط شرطة✅✅. – كمان تقارير لمواقع إخبارية إندونيسية قالت إن عائلة الإرهابي …


حقيقة المعجزة: جسد المتهم بتفجيرات اندونيسيا سليم بعد 16 عام من دفنه

Jul. 29, 2018 - سياسي
حقيقة المعجزة: جسد المتهم بتفجيرات اندونيسيا سليم بعد 16 عام من دفنه
حقيقة-المعجزة-جسد-المتهم-بتفجيرات-اند
الإدعاء

- في الساعات الأخيرة، انتشر فيديو من إندونيسيا على صفحات مختلفة بتقول إنه للحظة فتح قبر "عمر الإندونيسي" والمتهم في تفجيرات "بالي" عام 2002، اللى اتحكم عليه بالإعدام، وإن "معجزة" حصلت في إن جسده لسه سليم تمامًا رغم دفنه من 16 سنة، وبتقول "سبحان الله... في مكان الدفن انتشرت فيه المياه جوفية وتم نقل جميع الأموات كلهم وهم عظام بالية، إلا هذا الرجل الصالح، نحسبه مع الأنبياء والصديقين والشهداء".

نتيجة التحري

– الكلام ده غير حقيقي، الجثمان مش خاص بالمتهم في تفجيرات بالي، الكلام المكتوب مع الفيديو غير صحيح تمامًا.
الجثمان ده بتاع سجين اسمه ياسر بن تمرين، مات يوم 17 يوليو الجاري، بسبب مرض في الكبد، وهومسجون من 2017، لاتهامه بإطلاق نار على ضباط شرطة✅✅.

– كمان تقارير لمواقع إخبارية إندونيسية قالت إن عائلة الإرهابي المتهم في تفجير بالي، اللى اسمه عبدالعزيز ومُلقب بـ”الإمام ساموديرا”، نفت صحة الكلام ده، وأكدت إن قبر “ساموديرا” سليم تمامًا ولم يتم نبشه.

آخر التحقيقات