حقيقة ترشيح صلاح في القائمة النهائية للكرة الذهبية

– صحف وصفحات ومواقع كتير جدًا زي الأهرام وروسيا اليوم، وغيرهم، نشروا إن “رسميًا محمد صلاح يدخل القائمة النهائية المرشحة لجائزة الكرة الذهبية كأول مصري في التاريخ

زائف

– طبعًا إحنا بنتمنى إن صلاح ياخد الكرة الذهبية مش يترشح لها بس، لكن الحقيقة إنه إلى الآن لم يتم الإعلان عن قائمة المرشحين لجائزة “البالون دور” واللي بتقدمها مجلة “فرانس فوتبول”.✅✅

– “فرانس فوتبول” حطت من 2016 قواعد جديدة للإعلان عن المرشحين لـ”البالون دور”، بعد ما فصلت شراكتها مع جائزة فيفا، وبقت تقدم جائزة منفصلة باسمها.

– ومن ضمن القواعد دي إن في قائمة مبدئية من 30 لاعب مرشحين للجائزة، وهيتم الاختيار منهم بناء على تصويت صحفيين من مختلف دول العالم.

– كمان مفيش قائمة نهائية من 3 أشخاص، زي مكان الوضع قبل كده لما كانت “البالون دور” مشتركة بين “فرانس فوتبول” و”فيفا”، والـ30 لاعب بيفضلوا مرشحين لآخر لحظة إلى أن يتم الإعلان عن الفائز، وده بيكون في شهر ديسمبر.

– نجمنا محمد صلاح مرشح بقوة جدًا إنه يكون ضمن قائمة الـ30 لاعب، وسبق قبل كده ومجلة “فرانس فوتبول” أشادت به وقالت إنه مرشح بقوة لمزاحمة ميسي ورنالدو على جائزة “البالون دور”.

– مواقع أجنبية كتير بتحط صلاح ضمن قائمة توقعاتها القضيرة للمرشحين للفوز بـ”البالون دور”، لكن كلها ترشيحات غير رسمية حتى الآن.

– في جائزة تانية اللي هي جائزة “أفضل لاعب كرة قدم رجال” المقدمة من “فيفا”، واللي هيتم الإعلان عن قائمة الـ10 المرشحين لها يوم 23 يوليو الجاري (كمان يومين)، وهيتم الإعلان عن الفائز بها في 24 سبتمبر 2018. مفيش أي قوائم مبدئية ولا طويلة أو قصيرة طلعت حتى الآن.

المصدر
روسيا اليوم:الأهرام: الجزيرة مصر:
أقرأ المزيد عن

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى