حقيقة تصريحات خالد يوسف عن أعداد المتظاهرين في 30 يونيو

– بوست منتشر بشكل كبير بيقول: “بعد فضحه بالمقاطع الاباحية.. خالد يوسف يفضح نظام السيسى ويقول : طب اللى نزلوا ف 30 يونيه كانوا 150 ألف بس وانا اللى خليتهم 30 مليون…!!”.

زائف

– الكلام ده غير صحيح. خالد يوسف مقالش أي تصريح بهذا المحتوى.✅✅

– دي مش أول مرة الكلام ده يتنشر، سبق وانتشر قبل كده أكتر من مرة، منها مرة في 2016، ووقتها أصدر خالد يوسف بيان قال فيه: “دأبت ميليشيات الإخوان الالكترونية على دس تصريحات مفبركة علي لساني أو ترويج أخبار غير صحيحة لإحداث بلبلة، وكانوا قد نسبوا لي منذ أكثر من عام أنني اعترفت بتضخيم مظاهرات 30 يونيو وأنها لم تتجاوز بضعة آلاف ونفيت في وقتها هذا التصريح جملة وتفصيلا وعادوا هذه الأيام بترويج ذات التصريح .. وأقول بحسم اني من قلائل شاهدوا هذه الثورة المجيدة من السماء وأشهد أن ما عرض حتى الآن لمشاهدها على الرغم من عظمتها لا ترتقي لأن تظهر كل جوانب الصورة فهناك ملايين المصريين قد خرجوا في قرى مصر في الدلتا والصعيد لم تنشر حتى الآن ووجدنا مشاهد تدعو للفخر بهذا الشعب العظيم”.✅✅

– كمان الخبر ده كانت انتشر في فبراير الماضي، بعنوان: “عاجل/ بالفيديو: بعد فضحه بمقاطع إباحية.. خالد يوسف يفضح نظام السيسي اللي خرجوا يوم 30 يونيو 150 ألف شخص وأنا خليتهم 30 مليون”، ووقتها عملنا بوست عنه ووضحنا إن الفيديو الموجود مع الخبر مفيهوش التصريح ده. ده فيديو قديم من 2014 لخالد يوسف بيتكلم فيه عن ثورة 25 يناير وبيقول إنها ثورة حقيقية “والشعب المصري نزل بالملايين ولا دي أضغاث أحلام، ولا جرافيك عملها خالد يوسف زي 30 يونيو”، وواضح من سياق الكلام إنه كان بيتريق على الكلام المتداول عن إن هو اللي ضخم مظاهرات 30 يونيو.

المصدر
البوست المنتشر:
أقرأ المزيد عن

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى