زائف


الحقيقة إن الكلام المنتشر عن الصورة دي غير صحيح تمامًا، الشىء الوحيد الصحيح هو وجود المستشارة الألمانية أنجيلا ميركل فيها. القصة الحقيقية للصورة دي، هي إن أنجيلا ميركل كانت مع صحباتها خلال حفلة رأس السنة في برلين سنة 1972. كمان ملامح الفتاتين الأخرتين في الصورة لا تشبه تيريزا ماي رئيس وزراء بريطانيا أو داليا جريباو …


حقيقة صورة المستشارة الألمانية مع رئيسة وزراء بريطانيا ورئيسة ليتوانيا

Mar. 30, 2019 - سياسي
حقيقة صورة المستشارة الألمانية مع رئيسة وزراء بريطانيا ورئيسة ليتوانيا
حقيقة-صورة-المستشارة-الألمانية-مع-رئي
الإدعاء

صورة منتشرة مع تعليق "أخطر ‏صورة غريبة مريبة من اليسار ( انجيلا ميركل ) المستشاره الالمانيه وبالوسط ( تيريزا ماى ) رئيسه وزراء انجلترا وعلي اليمين ( داليا جريباو سكايتى ) رئيسة لتوانيا حالياً ( وهن مراهقات ..) حاولت ان اجد سبب او تفسير تجمعهم معا فى صوره قديمه بهذا الشكل فلم اجد الا تفسير وحيد هو الماسون يحكم العالم".

نتيجة التحري

الحقيقة إن الكلام المنتشر عن الصورة دي غير صحيح تمامًا، الشىء الوحيد الصحيح هو وجود المستشارة الألمانية أنجيلا ميركل فيها.✅✅

القصة الحقيقية للصورة دي، هي إن أنجيلا ميركل كانت مع صحباتها خلال حفلة رأس السنة في برلين سنة 1972.

كمان ملامح الفتاتين الأخرتين في الصورة لا تشبه تيريزا ماي رئيس وزراء بريطانيا أو داليا جريباو سكايتي رئيسة لتوانيا حاليًا.

كمان في تصريحات لموقع “Full Fact” البريطاني المُهتم بالتحقق، قالت السفارة الليتوانية في لندن إن المرأة اللي على يمين الصورة مش هيا رئيسة ليتوانيا.

آخر التحقيقات