زائف


– الكلام ده غير صحيح. دي صورة مفبركة، ومركبة من صورتين الأولى لحشرة Jerusalem cricket والثانية لرأس وحش من فيلم الخيال العلمي Predator. – الصورة كانت مشاركة في مسابقة على موقع “freaking news”، وهو موقع متخصص في نشر صور معدلة ببرنامج فوتوشوب، واسم الموقع موجود على الصورة المنتشرة. – الرأس في الصورة مقتطعة من صورة …


حقيقة ظهور حشرة الشيطان في سوهاج

Dec. 30, 2020 - منوعات
حقيقة ظهور حشرة الشيطان في سوهاج
حقيقة-ظهور-حشرة-الشيطان-في-سوهاج
الإدعاء

- صورة منتشر بشكل كبير جدًا لحشرة لها وجه غريب، مع تعليق: "شهود عيان أكدوا ظهور حشرة الشيطان في نواحي محافظة سوهاج.. لسعتها مميتة في اقل من 20 ثانية.. انا بقول السنه دي مش هتخلص كده وخلاص". [caption id="attachment_3682" align="aligncenter" width="300"]حشرة الشيطان حشرة الشيطان[/caption]  

نتيجة التحري

– الكلام ده غير صحيح. دي صورة مفبركة، ومركبة من صورتين الأولى لحشرة Jerusalem cricket والثانية لرأس وحش من فيلم الخيال العلمي Predator.
– الصورة كانت مشاركة في مسابقة على موقع “freaking news”، وهو موقع متخصص في نشر صور معدلة ببرنامج فوتوشوب، واسم الموقع موجود على الصورة المنتشرة.
– الرأس في الصورة مقتطعة من صورة لشخصيّة الوحش في فيلم الرعب والخيال العلمي Predator من إنتاج عام 1987 وبطولة النجم الأميركي أرنولد شوارزنيغر، أما جسم الحشرة فمأخوذ من جسم حشرة حقيقية اسمها Jerusalem cricket ومعروفة أيضًا باسم Devil’s Baby أي “طفل الشيطان”.
– دي مش أول مرة تنتشر فيها الصورة دي، سبق وانتشرت قبل كده باعتبارها ظهرت في سوريا وليبيا، وخدمة تقصي الحقائق في وكالة فرانس سبق وصححتها في أبريل 2019، كمان خدمة تقصي الحقائق في صحيفة النهار اللبنانية صححتها في أغسطس 2019.

حشرة الشيطان
حشرة الشيطان

آخر التحقيقات