حقيقة فيديو مظاهرة أمام وزارة التعليم احتجاجًا على نسبة حضور 85%

– فيديو متداول بشكل كبير لمظاهرة لأولياء أمور وطلاب أمام وزارة التربية والتعليم، مع تعليق: “مظاهرة لاولياء الامور امام وزارة التربية والتعليم تطالب برحيل وزير التعليم بعد اصدار نسبة حضور ال٨٥ ٪ لطلاب الثانوية العامة مما تسبب القرار في ضياع طلاب من دخولهم الامتحان هذا العام.. ده النظام الجديد اللي بيقولو عليه”.

زائف

– الكلام ده غير صحيح، المظاهرة ملهاش علاقة بقرار نسبة الحضور. ✅✅

– المظاهرة من أولياء أمور مدرسة “الوزير الخاصة” احتجاجًا على إغلاق المدرسة بدعوى إنها “غير مرخصة”.

– القصة بدأت لما وزارة التعليم قفلت مدرسة الوزير الخاصة بدعوى إنها غير مرخصة مرحلة ثانوية، وإنها عبارة عن “سنتر دروس خصوصية” مش مدرسة، وده معناه إن الطلاب الموجودين فيها مش تبع الوزارة وإن الشهادات اللي أخدوها مزورة، والطلاب هيعيدوا السنين اللي فاتت.

– الأهالي احتجوا على قرار إغلاق المدرسة وقالوا إنه بيضيع سنين من حياة أولادهم، ونظموا مظاهرة أمام الوزارة للمطالبة بحل المشكلة.

– الوزارة قالت إنها التقت بعض أولياء الأمور وطلبت منهم كتابة كشوف بأسماء الطلاب حسب الصف الدراسى حتى يتم مطابقتها مع قاعدة بيانات الطلاب فى الوزارة ومعرفة ما إذا كان هؤلاء الطلاب ضمن قوائم الطلاب وحاصلين على صفوف دراسية من مدارس تابعة للوزارة من عدمه.

– لو أخدنا بالنا هنلاقي إحدى أولياء الأمور بتقول “الوزير ضيع 1000 طالب”، في إشارة لطلاب المدرسة اللي هيضطروا يعيدوا السنين اللي فاتت بحسب كلام الوزارة.

موقع المصري اليوم اللي أنتج الفيديو ده عمل كمان تقرير صحفي شارح فيه القصة وتصريحات أولياء الأمور.

المصدر
الفيديو المتداول على إنه احتجاج على قرار نسبة حضور الـ85%:
أقرأ المزيد عن

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى