حقيقة معرفة أبو تريكة بهوية المشجع الإسرائيلي اللي اتصور معه

– أحمد موسى طلع امبارح في برنامجه “على مسؤوليتي احمد موسى – على مسئوليتي” قال كابتن محمد أبو تريكة كان يعرف هوية الإسرائيلي اللي اتصور معاه عشان بيشتغلوا سوا في بي إن سبورت، وإن أبوتريكة بيوصل رسالة وبيجس نبض الناس، هتتقبله ولا لأ. والصحفي الإسرائيلي ده شغال في صحيفة “معاريف” واسمه روعي جريس. ولابس آي دي عليه اسمه وصورته وبلده.

– الكلام ده مش صحيح✅✅.

– اللي اتصور مع أبو تريكة مشجع إسرائيلي اسمه “هادار سرجل”، مش “روعي جريس” زي أحمد موسى ما قال. وبيحضر مباريات كاس العالم، واتصور مع مشجعين عرب تانيين من مصر والسعودية وتونس وإيران.✅✅

– كمان ادار سرجل” مش شغال في “بي إن سبورت” ولا أبو تريكة يعرفه، والدليل إنه لما نشر صورته مع أبو تريكة كتب عليها: “بطل قومي في مصر. محمد أبو تريكة. واحد من أعظم لاعبي كرة القدم في تاريخ البلاد. أنا أريد فقط أن أخبركم عن مدى الصبر الذي أظهره بالأمس لعشرات من المشجعين المصريين (وإسرائيلي واحد، لا يعرف هويته) جاءوا بأعداد كبيرة ليتم تصويرهم معه”. فهو هنا بيأكد إن أبو تريكة ميعرفش هو مين.✅✅

– الآي دي اللي “هادار سرجل” لابسه كان آي دي المشجعين، وهو مختلف عن اللي أبو تريكة لابسه. وآي دي المشجعين بيكون عليه الاسم والصورة فقط من قدام بس بدون الإشارة للجنسية.

– كلام موسى إمبارح أثار سخرية أصدقاء المشجع الإسرائيلي، وواحد منهم كتب تويته إن (موسى اخترع اسم ووظيفة لهادار) وهادار عملها ريتويت.

– القصة بدأت لما الشخص ده نشر في حسابه على “تويتر” سيلفي له مع أبو تريكة، ففي صحفي إسرائيلي رسمي اسمه “روعي جريس” نسخ الصورة دي وأعاد نشرها عنده وكتب عليها “مشجع إسرائيلي يلتقط صورة في موسكو مع أسطورة كرة القدم المصرية محمد أبو تريكة #تطبيع-رياضي”.

– أبو تريكة لما شاف الصورة نشر اعتذار وقال “لم أكن أعلم واعتذر عن الصورة الكيان الصهيوني لا ولن نعترف بهم فهم قتلة واحتلال والقضية الفلسطينية هي القضية الأولى للشعوب العربية والإسلامية”.

المصدر
فيديو أحمد موسى بيهاجم أبو تريكة:
أقرأ المزيد عن

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى