اعرف


– أهمية القصة دي راجعة إلى إن جزء من الأخبار الكاذبة اللى بيتم نشرها من خلال الفيديوهات، بتعتمد على إضافة حاجات خادعة إضافية على فيديوهات أصلية، صعب ملاحظتها من المرة الأولى، وده اللى بيعتمد عليه صناع الأخبار الكاذبة، هو ضعف الملاحظة أو “كسل” بعضنا عن الاستفسار أكثر عن حقيقة اللى بيشوفوه في الفيديوهات. -فيه أدوات …


إزاي أشوف الفيديوهات بحركة بطيئة Slow motion؟

Jul. 30, 2018 - اعرف بنفسك
إزاي أشوف الفيديوهات بحركة بطيئة Slow motion؟
إزاي-أشوف-الفيديوهات-بحركة-بطيئة-slow-motion؟
نتيجة التحري

– أهمية القصة دي راجعة إلى إن جزء من الأخبار الكاذبة اللى بيتم نشرها من خلال الفيديوهات، بتعتمد على إضافة حاجات خادعة إضافية على فيديوهات أصلية، صعب ملاحظتها من المرة الأولى، وده اللى بيعتمد عليه صناع الأخبار الكاذبة، هو ضعف الملاحظة أو “كسل” بعضنا عن الاستفسار أكثر عن حقيقة اللى بيشوفوه في الفيديوهات.

-فيه أدوات ووسائل مختلفة نقدر نشوف مشاهد الفيديوهات كادر كادر ببطء أو Slow motion، زي أداة Watch frame by frameوأداة Anilyzer.

– الأداتين دول بيقوموا بنفس المهمة، كل ما عليك هو إنك تحط رابط أي فيديو موجود على يوتيوب أو Vimeo، لما يكون الفيديو جاهز للتشغيل هتلقى تحته إعدادات تقدر بيها تتحكم في سرعة الفيديو وعدد الكادرات اللى عاوز تشوفها في نفس اللحظة.

-الأوبشن ده موجود في يوتيوب برضو، وأنت فاتح أي فيديو اضغط على أيقونة الإعدادات ⚙ وتضغط على خاصية سرعة الفيديو (Speed) وتختار أقل سرعة (0.25).

* أهمية الإمكانية دي برضو مش بس اكتشاف العناصر المضافة للفيديوهات، لكن كمان بتساعدنا نعرف بوضوح وسهولة اللافتات اللى ممكن تظهر في فيديو فنعرف نحدد مكان حدث أو شيء معين.

آخر التحقيقات