اعرف


– أوقات كتير بنشوف صور منتشرة خاصة بحدث أو شخص معين فيه ضجة عنه، وبيكون عليها عبارات مكتوبة أو باين فيها لافتة عليها كلام بلغة غير معروفة لينا زي(الإندونسية أو الأردية والهندية) على سبيل المثال، فبنصدق. – في الوقت ده بينشط صناع الأخبار الكاذبة، سواء لتزييف حقيقة ياللى حصل أو رغبة منه استغلال الضجة للحصول …


إزاي أفرَغ الكلام المكتوب على الصور أو في ملفات الـPDF؟

Jul. 24, 2018 - اعرف بنفسك
إزاي أفرَغ الكلام المكتوب على الصور أو في ملفات الـPDF؟
إزاي-أفرَغ-الكلام-المكتوب-على-الصور-أو
نتيجة التحري

– أوقات كتير بنشوف صور منتشرة خاصة بحدث أو شخص معين فيه ضجة عنه، وبيكون عليها عبارات مكتوبة أو باين فيها لافتة عليها كلام بلغة غير معروفة لينا زي(الإندونسية أو الأردية والهندية) على سبيل المثال، فبنصدق.

– في الوقت ده بينشط صناع الأخبار الكاذبة، سواء لتزييف حقيقة ياللى حصل أو رغبة منه استغلال الضجة للحصول على لايكات وتفاعل الناس.

– فيه أداة بسيطة اسمها “NewOcr”، هيا زي ماسح ضوئي بتقوم بمسح وتحليل الكلام، وبمجرد ما ترفع صورة عندك فيه كلام عليها، هيا بتاخد الكلمات المكتوبة وتفصلها في خانة فاضية بحيث إنك تقدر تترجمها أو تعمل سيرش عليها بحيث تقدر تفهم أكتر ايه اللى بتتكلم عنه الصورة.

* أحيانا الأداة بتخمن ايه هيا لغة الكلام المستخدمة، وأحيانا بيكون مطلوب منك تحدد لها اللغة يدويا بنفسك عشان الأداة تعرف تحلل الكلام وتفصله بعيد عن الصورة.

* الأداة بتتعامل مع مختلف صيغ الصور( JPEG و JFIF و PNG و GIF و BMP و PBM و PGM و PPM و PCX)، وكمان بتحلل وتفرغ محتوى ملفات الـ بي دي اف.

المصادر

مراجع التحقق

Tags

الـPDF

آخر التحقيقات