حقيقة تصريح حمزة زوبع عن منظومة الكهرباء

– حمزة زوبع كتب بوست على صفحته قال فيه: “مليارات الجنيهات من غير أثر ولا فائدة .. لسه الكهرباء بتتقطع ولسة الناس بتموت من أعمدة الكهرباء لما بينزل شوية مطر فى أى محافظة ، نفسنا نعرف الفلوس دى بيتعمل بيها ايه بالظبط !.. تصريح لوزير المالية يفيد بأن الدولة أنفقت 650 مليار جنيه لإصلاح منظومة الكهرباء”.

زائف

– الكلام ده غير صحيح. مليارات الجنيهات التي صرفتها مصر على قطاع الكهرباء كان لها أثر كبير في مضاعفة الانتاج، وتم تغطية كامل احتياجات مصر من الكهرباء مع وجود فائض للتصدير. ✅✅

– إنتاج مصر من الكهرباء عام 2014 بلغ حوالي 24.5 ألف ميجا وات، بينما كانت الأحمال تصل إلى 27.5ألف وات، وهو ما سبب عجزًا أدى للانقطاع المستمر للكهرباء، بينما في عام 2019، بلغ الإنتاج نحو 55 ألف ميجا وات، فيما بلغ أقصى رقم للأحمال حوالي 33 ألف ميجا وات.

– فائض الكهرباء شجع الحكومة على توقيع اتفاق بقيمة ملياري يورو مع شركة قبرصية، لمد كابلات بطول 310 كيلومترات تحت مياه المتوسط للربط الكهربائي مع أوروبا.✅✅

– وفق تقرير ممارسة الأعمال 2020 الصادر عن البنك الدولي، في أكتوبر اللي فات، فمصر صعدت 19 مركزًا في مؤشر الحصول على الكهرباء من المرتبة 96 عالميًا إلى المرتبة 77 وده .

المصدر
بوست حمزة زوبع
أقرأ المزيد عن

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى