زائف


– الكلام ده غير صحيح، الفيديو الأصلي كان في الهند لحادث تصادم شاحنة محملة بالأسماك.✅✅ – كمان الفيديو اتعمل فيه مونتاج وتم إضافة مشاهد عليه في الأصل كانت جزء من سلسلة أفلام وثائقية لهيئة الإذاعة البريطانية (BBC)، اسمها “Super Natural” عن الظواهر غير الطبيعية أو الأسطورية في العالم. – يعني مشاهد تساقط السمك من السماء، …


حقيقة سقوط السمك من السماء في تايلاند

Jun. 26, 2018 - منوعات
حقيقة سقوط السمك من السماء في تايلاند
حقيقة-سقوط-السمك-من-السماء-في-تايلاند
الإدعاء

- فيديو منتشر على فيس بوك على صفحة اسمها "إعلاميون كاذبون" بعنوان: "بيقولك السما مطرت سمك في تايلاند.. يارب تمطر عندنا اراميط"، لكن ده غير صحيح تمامًا".

نتيجة التحري

– الكلام ده غير صحيح، الفيديو الأصلي كان في الهند لحادث تصادم شاحنة محملة بالأسماك.✅✅

– كمان الفيديو اتعمل فيه مونتاج وتم إضافة مشاهد عليه في الأصل كانت جزء من سلسلة أفلام وثائقية لهيئة الإذاعة البريطانية (BBC)، اسمها “Super Natural” عن الظواهر غير الطبيعية أو الأسطورية في العالم.

– يعني مشاهد تساقط السمك من السماء، اللى تم إضافتها لفيديو السمك المتداول، كانت “تمثيلية” من فيلم لـ بي بي سي، تم إنتاجه سنة 1999.

– أما بقية مشاهد الفيديو اللى فيها الناس بيجمعوا الأسماك فهي، حسب موقع هندي، كانت من حادث تصادم على طريق Pune السريع في مدينة مومباي في يوليو 2016. وإن الحادث تسبب في تساقط السمك من شاحنة وتوزعه لكيلومترات على طول الطريق. كمان الموقع نفى وقتها إن ده نتيجة سقوط أسماك من السماء، لأن بعض الناس هناك برضو تداولوا الفيديو وقالوا كده.

Tags

سمك

آخر التحقيقات