زائف


– الصور دي من العراق مش من مصر. – الصورتين بتوع الطلاب اللي قاعدين على الأرض من كانوا في مدرسة في منطقة ريفية اسمها “فريحة” في محافظة كربلاء العراقية، ومنشورة على مواقع إخبارية عراقية من أكتوبر 2013. – الصورة التالتة اللي بيظهر فيها عدد كبير جدًا من الطلاب متكدسين جنب بعض، بردو من العراق، من …


حقيقة صور زحام في مدارس حكومية

Sep. 27, 2018 - اجتماعي
حقيقة صور زحام في مدارس حكومية
حقيقة-صور-زحام-في-مدارس-حكومية
الإدعاء

- صور منتشرة بشكل كبير جدًا (أكتر من 32 ألف شير وريأكت) على إنها من مصر، لتلاميذ في إحدى المدارس قاعدين على الأرض ومتكدسين فوق بعضهم، مع تعليق: "ايه اللى استفاد بيه أطفالنا من بناء عاصمة إدارية جديدة وقصور رئاسة جديدة وطرق جديدة وقناة سويس جديدة لما ده حالهم فى أول يوم دراسة".

نتيجة التحري

– الصور دي من العراق مش من مصر.✅✅

– الصورتين بتوع الطلاب اللي قاعدين على الأرض من كانوا في مدرسة في منطقة ريفية اسمها “فريحة” في محافظة كربلاء العراقية، ومنشورة على مواقع إخبارية عراقية من أكتوبر 2013.

– الصورة التالتة اللي بيظهر فيها عدد كبير جدًا من الطلاب متكدسين جنب بعض، بردو من العراق، من مدرسة اسمها “علي الأكبر” بتقع في منطقة الچكوك في شمالي بغداد.

– إحنا مش بننفي وجود كثافات طلابية عالية في بعض المدارس في مصر، ولا ننفي صحة كل الصور اللي بتتنشر عن الزحام في المدارس، إحنا كل اللي بنقوله إن في صور مش من مصر وقديمة بس.

آخر التحقيقات