حقيقة مسؤولية عمال “القومية للأسمنت” عن خسائر الشركة

– أحمد موسى اتكلم في برنامجه “على مسئوليتي” المذاع عبر قناة “صدى البلد”، عن الاتجاه لتصفية الشركة القومية للأسمنت وإغلاقها، وحمل عمال الشركة المسؤولية وبيقولهم “اوعى تشتغل وهتاخد مرتباتك وحوافزك وأرباحك زي الفل، دا إيه البلد الجامدة دي!.. ولا الصين تعمل كده”، ووجه سؤال للعمال “ليه مبتنتجش؟ ليه مبتشتغلش؟”.

زائف

– الكلام ده مش صحيح. وزارة قطاع الأعمال، المسؤولة عن الشركة، قالت إن سبب الخسائر “المخالفات الجسيمة للإدارات السابقة للشركة”، يعني العمال مش مسؤولين عن الخسارة.✅✅

– الشركة فعلا خسرانة ٩٠٠ مليون جنيه في آخر عام، لكن الخساير دي متولدتش بين يوم وليلة دي نتيجة سلسلة من الخساير بدأت من العام 2013/ 2014، وكان سببها سوء الإدارة.

– من ضمن المخالفات اللي رصدتها وزارة قطاع الأعمال: إسناد التشغيل والصيانة لشركة أجنبية على الرغم من توفر الخبرة المحلية، بما يكلف الشركة نحو 360 مليون جنيه سنويًا، بالإضافة إلى القصور الواضح في عقد تطوير خطوط الإنتاج والذي لم يحدد معايير، واشتراطات والتزامات الاستشاري والمقاول مما أدى إلى عدم تنفيذ التطوير بالشكل المطلوب بل وإلى ارتفاع استهلاك الغاز بصورة كبيرة.

– كمان الجهاز المركزي للمحاسبات طلب، من 2016، إحالة رؤساء مجالس شركة القومية للأسمنت السابقين لجهات التحقيق بسبب خسائر الشركة الكبيرة وقال إن “الشركة تحملت 624 مليون جنيه لعدم التزام شركة أسيك وشركة “NLS “بشروط العقد وعدم تدريب العمال”.

– عمال القومية للأسمنت اعتصموا اكتر من مرة، كان آخرها في شهر مارس اللي فات، للمطالبة بتشغيل أفران الشركة عشان عاوزين يرجعوا يشتغلوا وينتجوا لكن متمش الاستجابة لمطالبهم.

المصدر
كلام أحمد موسى عن القومية للأسمنت:كلام أحمد موسى عن القومية للأسمنت:
الأشخاص

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى