اعرف


* أعلنت جمعية نوبل، أمس الأربعاء، عن أسماء الفائزين بجائزة نوبل في الكيمياء لعام 2022، وهم: ⬇️ ⬇️ - كارولين آر بيرتوزي (56 سنة)، الأستاذة في جامعة ستانفورد في أمريكا. - مورتن بيتر ميلدال (68 سنة)، الأستاذ في جامعة كوبنهاغن في الدنمارك. - كارل باري شاربلس (81 سنة)، الأستاذ في معهد سكريبس للأبحاث في أمريكا.


3 من روادها فازوا بجائزة نوبل، تعرف على "كيمياء النقر"

Oct. 06, 2022 - علوم
3 من روادها فازوا بجائزة نوبل، تعرف على "كيمياء النقر"
نتيجة التحري
* أعلنت جمعية نوبل، أمس الأربعاء، عن أسماء الفائزين بجائزة نوبل في الكيمياء لعام 2022، وهم: ⬇️ ⬇️ 
- كارولين آر بيرتوزي (56 سنة)، الأستاذة في جامعة ستانفورد في أمريكا.
- مورتن بيتر ميلدال (68 سنة)، الأستاذ في جامعة كوبنهاغن في الدنمارك.
- كارل باري شاربلس (81 سنة)، الأستاذ في معهد سكريبس للأبحاث في أمريكا، والذي فاز بالجائزة للمرة الثانية وكانت المرة الأولى عام 2001، وهو خامس عالم يحصل على جائزتي نوبل من وقت إنشاء الجائزة.
* الجائزة كانت تقديرًا لجهود العلماء الثلاثة في تطوير ما يسمى كيمياء النقر Click Chemistry والكيمياء الحيوية المتعامدة، واللي مهم نعرف إيه هي، وإيه فايدتها لينا؟
# ما هي كيمياء النقر (كليك) Click Chemistry؟
- تعتبر عملية إنتاج المركبات الكيميائية صعبة ومعقدة للغاية. لأن الموضوع مش مجرد إننا بنجمع جزيئات ونركبهم مع بعض بشكل متقن لكن كمان لازم نشكل الروابط الكيميائية بينهم ونكون قادرين على التحكم في كل تعقيدات ربط الذرات معًا.
- على مر السنين، ابتكر الكيميائيون طرق عديدة لبناء الجزيئات بكفاءة، لكن للأسف الطرق دي كانت صعبة جدًا وبتاخد وقت طويل أوي. من هنا فكر العلماء في إيجاد طرق سهلة لإنتاج مركبات كيميائية جديدة، وتعمل نقلة كبيرة في العلم وكانت هي "كيمياء النقر".
- عشان نوضح ببساطة يعني إيه كيمياء النقر هنشبه المركبات الكيميائية بالمكعبات اللي بيلعب بيها الأطفال، عشان كل مكعب يلزق في التاني لازم مكعب يكون فيه فراغات والمكعب التاني يكون فيه كرات بارزة حجمها على أد الفراغات، ووقتها الطفل يقدر يركبهم في بعض ويعمل أشكال مختلفة يبني بيت أو هرم أو أي شكل بيحبه.
- نفس الحكاية في كيمياء النقر، هو إن الباحث يصمم مركبات كيميائية بطريقة معينة ينفع يربطهم ببعض عن طريق إنه بيزود عناصر كيميائية معينة في كل مادة ودا بيخلي المواد ترتبط ببعض بسهولة، يعني زي ما بنقول افتح يا سمسم الباحث يقول (كليك) للمواد فيتوصلوا ببعض، دا طبعًا تشبيه عشان نوضح أد إيه الطريقة الجديدة سهلة.
- يعني تعريف "كيمياء النقر" هو إنتاج مركبات كيميائية جديدة بطريقة سهلة وفعالة أكتر بدون تعقيد وخطوات كبيرة وطويلة زي زمان.
# ليه 3 علماء فازوا مع بعض وكل واحد فيهم عمل إيه؟
- الأمريكي "كارل باري شاربلس" والدنماركي "مورتن بيتر ميلدال" بقالهم سنين بيشتغلوا هما وفرقهم البحثية على تطوير كيمياء النقر، بس كل واحد في معمله مع فريقه ولوحده يعني ممكن نقول كان بينهم تنافس، لكن في النهاية هما الاتنين فازوا سوا وأبحاثهم عملت نقلة في التخصص دا. كارل باري هو من وضع حجر الأساس للتخصص دا وهو أول من صاغ تعريفه عام 2000، وتبعه مورتن بعد ذلك.
- الأمريكية "كارولين آر بيرتوزي" استغلت الفكرة دي وطبقتها على الخلايا، يعني قدرت هي وفريقها البحثي يربطوا خلايا مختلفة ببعض بكليك واحدة، يعني عملت تفاعل كيميائي جوا الخلايا وأطلقت على العملية دي (الكيمياء الحيوية المتعامدة)، وهي أول واحدة وضعت حجر الأساس في التخصص دا.
# ما هي تطبيقات كيمياء النقر؟
- أهم تطبيق ليها واللي بروزته جمعية نوبل إنه كيمياء النقر هتساعدنا على تطوير علاجات لمرض السرطان واستهداف الخلايا السرطانية، ويمكن دا خبر بيدي أمل للبشرية كلها، كما أنها تدخل في بعض التطبيقات الصحية الأخرى والزراعية والصناعية.
- كارولين قالت في تصريح صحفي إن مجال كيمياء النقر لسه في مراحله الأولى، وإن هناك تفاعلات كتير يجب اكتشافها كما أن هناك تطبيقات أخرى في الكيمياء الحيوية وفي تشخيص الأمراض وعلاجها.