اعرف


– أوقات كتير بنشوف صور متركبة وملعوب فيها بالفوتشوب، أخرها صورة تمثال محمد صلاح في إنجلترا، واللي اكتشفنا إنها متركبة مكان نصب تذكاري في إيرلندا. – أحيانا مش بتتوفر أدلة كفاية عشان نقول إن الصورة دي مفبركة أو تم التلاعب في عناصرها من خلال الـ”فوتوشوب”، لكن فيه أداة بسيطة اسمها (Forensically)، بتقوم بتحليل الصور وبتظهر …


إزاي أعرف ايه التعديلات اللي تمت على الصور؟

Sep. 08, 2018 - اعرف بنفسك
إزاي أعرف ايه التعديلات اللي تمت على الصور؟
إزاي-أعرف-ايه-التعديلات-اللي-تمت-على-ال
نتيجة التحري
– أوقات كتير بنشوف صور متركبة وملعوب فيها بالفوتشوب، أخرها صورة تمثال محمد صلاح في إنجلترا، واللي اكتشفنا إنها متركبة مكان نصب تذكاري في إيرلندا.
– أحيانا مش بتتوفر أدلة كفاية عشان نقول إن الصورة دي مفبركة أو تم التلاعب في عناصرها من خلال الـ”فوتوشوب”، لكن فيه أداة بسيطة اسمها (Forensically)، بتقوم بتحليل الصور وبتظهر الحاجات اللى فيها اللى تم تعديلها.
– كل ما عليك إنك ترفع الصورة على الأداة، فتظهر تقسيمات ومؤشرات على اليمين، منها قياس معدلات الخطأ في الصورة، وقصادها عرض للصورة عليها اللى بتتحقق من صحتها.
* كل ما تقلل الدرجات في التقسيمات اللى هتشوفها في الأداة هتبان لك المناطق اللى اتعدلت في الصورة في هيئة خطوط وبقع حمراء، كل ما ده يزيد وكل ما تشبه الصورة متشوشة بده، اعرف إن الصورة تم تعديلها.
* على موقع الأداة في قسم (Help) فيه فيديو بيشرح أكثر لكيفية استخدامها بشكل كويس وازاى تفهم نتايجها بشكل أفضل.
#اعرف_بنفسك

المصادر

مراجع التحقق

آخر التحقيقات