زائف


– الكلام ده غير صحيح. المومياء موجودة في متحف اللوفر من قبل 2014 بكتير، والصورة المنشورة مع البوست متصورة سنة 2007، يعني من قبل تولي الرئيس عبد الفتاح السيسي الحكم بـ7 سنين كاملين. ✅✅ – المومياء دي اسمها “Mummy of a man” وهي لرجل عاش في العصر البطلمي. موجودة في متحف اللوفر من سنين طويلة، …


حقيقة بيع السيسي مومياء إلى فرنسا بـ1.5 مليار يورو

Nov. 05, 2019 - منوعات
حقيقة بيع السيسي مومياء إلى فرنسا بـ1.5 مليار يورو
حقيقة-بيع-السيسي-مومياء-إلى-فرنسا-بـ1-5-م
الإدعاء

- بوست منتشر بشكل كبير، ومعاه صورة لمومياء محفوظة بشكل جيد، بيقول: "دي بقا مومياء باعها السيسي شخصيا لفرنسا بمبلغ مليار ونصف يورو وحاليا معروضة في متحف اللوفر.. المومياء حالتها ممتازة جدا وخرجت من مصر عن طريق مطار القاهرة الجوي بصحبة مندوبين وحراسة من الجيش و المخابرات الحربية في منتصف شهر أكتوبر 2014".

نتيجة التحري

– الكلام ده غير صحيح. المومياء موجودة في متحف اللوفر من قبل 2014 بكتير، والصورة المنشورة مع البوست متصورة سنة 2007، يعني من قبل تولي الرئيس عبد الفتاح السيسي الحكم بـ7 سنين كاملين. ✅✅

– المومياء دي اسمها “Mummy of a man” وهي لرجل عاش في العصر البطلمي. موجودة في متحف اللوفر من سنين طويلة، ولها صورة على موقع المتحف من سنة 1998. وتعتبر من أشهر قطع الآثار المصرية الموجودة في المتحف بسبب جودة وطريقة حفظها.

– تاريخ وصول المومياء إلى متحف اللوفر غير معروف، لكن بحسب موقع المتحف، أغلب مجموعة الآثار المصرية وصلت لفرنسا خلال القرن 19.

آخر التحقيقات