زائف


– الكلام ده غير صحيح. مفيش أي قرار من الحكومة ولا البرلمان في ألمانيا صدر بتصنيف الإخوان جماعة إرهابية.✅✅ – بعض المواقع المصرية كمان، زي اليوم السابع نشروا خلال اليومين اللي فاتوا، تزامنًا مع زيارة الرئيس السيسي لألمانيا، كلام منقول عن مصادر مجهلة، عن إن ألمانيا صنفت جماعة الإخوان كجماعة متطرفة، وده كمان غير صحيح. …


حقيقة تصنيف ألمانيا للإخوان كجماعة إرهابية

Oct. 30, 2018 - سياسي
حقيقة تصنيف ألمانيا للإخوان كجماعة إرهابية
حقيقة-تصنيف-ألمانيا-للإخوان-كجماعة-إر
الإدعاء

- بوست متداول على فيسبوك بيقول: "عاجل.. ألمانيا تعلن تصنيفها للإخوان كجماعة إرهابية.. تحيا مصر...

نتيجة التحري

– الكلام ده غير صحيح. مفيش أي قرار من الحكومة ولا البرلمان في ألمانيا صدر بتصنيف الإخوان جماعة إرهابية.✅✅

– بعض المواقع المصرية كمان، زي اليوم السابع نشروا خلال اليومين اللي فاتوا، تزامنًا مع زيارة الرئيس السيسي لألمانيا، كلام منقول عن مصادر مجهلة، عن إن ألمانيا صنفت جماعة الإخوان كجماعة متطرفة، وده كمان غير صحيح.

– لكن بحسب وسائل إعلام ألمانية، فالاستخبارات الألمانية بتنظر بـ”قلق متزايد” لنشاطات جماعة الإخوان في ألمانيا، وسبق وقالت في فبراير 2017 إن الإخوان بيقوموا بشراء مبانٍ على نحو كبير بولاية سكوسونيا لتأسيس مساجد أو ملتقيات، لكن “الأمر بعيد عن الجهادية… هدف الإخوان المسلمين هو نشر الشريعة في ألمانيا”.

– كمان الداخلية الألمانية ذكرت ، في تقريرها عن حماية الدستور لعام 2017، إن هناك حوالي 1000 شخص من أعضاء الإخوان ضمن قائمة من يحملون أفكار إسلامية متطرفة، والقائمة دي بتضم يمينيين ويساريين وإسلاميين من جماعات تانية أيضًا.