زائف


– الصورة مش من حادث المنيا الإرهابي، دي من سوريا.✅✅ – كامل التعازي والتضامن مع ضحايا الهجوم الإرهابي وأهاليهم، لكن الصورة منشورة من يوليو 2017 في مواقع إخبارية وعلى مواقع تواصل اجتماعي ومذكور إنها من محافظة الرقة في سوريا. – طبعًا مش معنى إن الصورة دي غير صحيحة، إن مفيش صور تانية متداولة لضحايا حادث …


حقيقة صورة طفلة جريحة في حادث المنيا

Nov. 03, 2018 - سياسي
حقيقة صورة طفلة جريحة في حادث المنيا
حقيقة-صورة-طفلة-جريحة-في-حادث-المنيا
الإدعاء

-صورة متداولة بشكل كبير لطفلة مجروحة على إنها من حادث الهجوم على أتوبيس المنيا اللي راح ضحيته 7 شهداء و13 جريح، مع تعليق: "الصوره دي مش في سوريا ولا في العراق الصورة دي في مصر في المنيا الطفلة دي فقدت أسرتها كلها النهاردة فاكرين محمد الدره اللي صوره ملت العالم فاكرين الطفل السوري اللي لقيوه غريق على الشاطئ والعالم كله أتكلم عنه لكن يا تري الطفلة دي حد هيتكلم عليها ؟؟؟؟!!!!".

نتيجة التحري

– الصورة مش من حادث المنيا الإرهابي، دي من سوريا.✅✅

– كامل التعازي والتضامن مع ضحايا الهجوم الإرهابي وأهاليهم، لكن الصورة منشورة من يوليو 2017 في مواقع إخبارية وعلى مواقع تواصل اجتماعي ومذكور إنها من محافظة الرقة في سوريا.

– طبعًا مش معنى إن الصورة دي غير صحيحة، إن مفيش صور تانية متداولة لضحايا حادث المنيا حقيقية وأبشع من الصورة دي. إحنا كل هدفنا نصحح معلومة غلط منتشرة لإنه بيعاد نشرها بكثافة من يوليو اللي فات على مواقع تواصل اجتماعي زي تويتر وإنستجرام.

آخر التحقيقات