زائف


– الكلام ده غير صحيح، البابا مقلش كدة ودي ترجمة محرفة مصدرها وكالة أنباء الشرق الأوسط من يوم 26 ديسمبر 2013، وبعدها نقلته مواقع مصرية زي اليوم السابع و المصري اليوم والوطن دون التأكد من حقيقته.✅✅ – لما رجعنا لتصريحات البابا في اليوم ده ملقيناش أي شىء بالمعنى ده، اللي حصل إنه البابا كان في …


حقيقة وصف بابا الفاتيكان احتفالات عيد الميلاد بـالجاهلية

Dec. 26, 2019 - سياسي
حقيقة وصف بابا الفاتيكان احتفالات عيد الميلاد بـالجاهلية
حقيقة-وصف-بابا-الفاتيكان-احتفالات-عيد
الإدعاء

- كل سنة في نفس التوقيت، بيتم تداول بوستات ويعاد نشر أخبار من مواقع مصرية زي المصري اليوم واليوم السابع والوطن، فيه تصريحات للبابا فرانسيس، بابا الفاتيكان، بينتقد فيها الاحتفال بعيد الميلاد ويصفه "بالجاهلية وأنه صورة زائفة تصور حكاية خرافية مائعة، لا وجود لها في الإنجيل".

نتيجة التحري

– الكلام ده غير صحيح، البابا مقلش كدة ودي ترجمة محرفة مصدرها وكالة أنباء الشرق الأوسط من يوم 26 ديسمبر 2013، وبعدها نقلته مواقع مصرية زي اليوم السابع و المصري اليوم والوطن دون التأكد من حقيقته.✅✅

– لما رجعنا لتصريحات البابا في اليوم ده ملقيناش أي شىء بالمعنى ده، اللي حصل إنه البابا كان في خطبة صلاة التبشير الملائكي في عيد القديس “ستيفانو” الشهيد الأول، قدام حشد في ميدان القديس بطرس، يوم 26 ديسمبر 2013، وقالهم إنه الاحتفال بالقديس استفانوس المعروف بلقب “أول الشهداء”، متماشي مع المعنى الحقيقي لعيد الميلاد، ويُفكك الصورة الخاطئة المأخوذة عن عيد الميلاد باعتباره حكاية لطيفة ظريفة وهي الصورة غير الموجودة في الإنجيل.
Vatican News – القسم العربي
– البابا في خطبته مجابش سيرة كلمة “الجاهلية” ومانتقدش احتفالات عيد الميلاد، وكان بيتكلم عن معاني لها صلة بالمسيحية بالأساس.

– في نفس خطبة البابا قال: “في جو بهيج لعيد الميلاد، قد يبدو هذا الاحتفال (بعيد القديس ستيفانو) في غير مكانه. عيد الميلاد هو الاحتفال بالحياة ويملؤنا بمشاعر الصفاء والسلام”.