زائف


– الكلام ده غير صحيح. أوكوشا لم يذكر في حواره المنشور على موقع CNN TURK إنه أسلم. ✅✅ – جاي جاي أوكوشا حصل على اسم “محمد يافوز” في التسعينيات لما كان بيلعب مع فريق فنربخشة التركي (1996 – 1998). وقال في حواره مع وكالة أنباء الأناضول واللي نشره موقع CNN TURK، إن بعد نجاحه الكبير …


حقيقة إسلام نجم الكرة السابق جاي جاي أوكوشا

Feb. 18, 2018 - اجتماعي
حقيقة إسلام نجم الكرة السابق جاي جاي أوكوشا
9206-2
الإدعاء

- فيديو منتشر بشكل كبير جدًا (أكتر من 33 ألف شير وكومنت وريأكت)، نشرته شبكة "رصد"، بيقول إن نجم الكرة النيجيرية السابق جاي جاي أوكوشا أعلن إسلامه واختار لنفسه اسم جديد هو "محمد"، وإن إعلان إسلامه تم خلال تواجده في تركيا. وذاكرين إن المصدر هو موقع CNN TÜRK.

نتيجة التحري

– الكلام ده غير صحيح. أوكوشا لم يذكر في حواره المنشور على موقع CNN TURK إنه أسلم. ✅✅
– جاي جاي أوكوشا حصل على اسم “محمد يافوز” في التسعينيات لما كان بيلعب مع فريق فنربخشة التركي (1996 – 1998). وقال في حواره مع وكالة أنباء الأناضول واللي نشره موقع CNN TURK، إن بعد نجاحه الكبير مع فنربخشة التركي، قرروا إعطاءه الجنسية التركية، لكن “لما ذهبت للحصول على هوية لي، طلبوا مني أن اختيار اسم تركي، فاخترت بعد تفكير اسم محمد يافوز”، على اسم مواطن تركي اسمه محمد يافوز كان هو السبب في انضمام أوكوشا لفريق فنربخشة اللي اتشهر بسببه أوي واتنقل بعدها لفريق باريس سان جيرمان.

– مش بس موقع رصد اللي نقل الخبر غلط. مواقع مصرية وعربية كتير نشروا الخبر ده، لكن بالرجوع للحوار الأصلي (لينكه في أول كومنت) تبين إنه ملوش أي أساس من الصحة.

المصادر

مراجع التحقق مصادر الادعاء

آخر التحقيقات