زائف


– لكن الكلام ده مش صحيح، دي تويته مفبركة.✅✅ – آخر تويت لحساب الشركة على تويتر كان في 13 يوليو اللى فات.. ومفيش أي تحديث عليه من وقتها. – كنا قبل كده نشرنا بوست عن ازاي ناشري الأخبار الزائفة بيزوروا تويتات بحيث تبان إنها فعلًا منشورة في حسابات رسمية كبيرة بدون ما حد يلاحظ بسهولة …


حقيقة إحياء شركة هاينكن ذكرى صالح سليم

Sep. 16, 2018 - رياضة
حقيقة إحياء شركة هاينكن ذكرى صالح سليم
حقيقة-إحياء-شركة-هاينكن-ذكرى-صالح-سليم
الإدعاء

صفحة "المختلط 1911" المختلط 1911 على فيس بوك، نشرت صورة صالح سليم،لاعب ورئيس النادي الأهلي سابقا وقالت إنه بوست لحساب شركة هاينكن للخمور على تويتر، وإنه كتب: "اليوم هو ذكري رحيل المايسترو صالح سليم والذي يعد أهم زبون لدينا على مر التاريخ".

نتيجة التحري

– لكن الكلام ده مش صحيح، دي تويته مفبركة.✅✅
– آخر تويت لحساب الشركة على تويتر كان في 13 يوليو اللى فات.. ومفيش أي تحديث عليه من وقتها.
– كنا قبل كده نشرنا بوست عن ازاي ناشري الأخبار الزائفة بيزوروا تويتات بحيث تبان إنها فعلًا منشورة في حسابات رسمية كبيرة بدون ما حد يلاحظ بسهولة إنها تغريدة مزيفة لأن طرقهم في الفبركة اتطورت مش زي الأول كنا بنميز ده من خلال اختلاف فونت الكتابة أو اسم الحساب حروف منه مختلفة عن الحساب الأصلي (هتلاقوا البوست تحت في التعليقات).

* كمان مهم لينا كمتابعين للنوع من ده البوستات إننا وقت ما نلقى سكرين شوت على إنه من تدوينة أو تغريدة، إننا وقتها نرجع للحساب ونشوف هل فعلا موجودة عليه ولا لاء.

آخر التحقيقات