زائف


– في الحقيقة الصورة اللي نشرها خلفان وتم التفاعل معاها بشكل كثيف، تم التلاعب فيها ببرنامج الفوتوشوب… وكمان مدير قناة العربية السابق، الكاتب السعودي خالد المطرفي، نشرها قبل ما يحذفها.✅✅ – أول حد ينشر الصورة الأصلية اللي بتظهر بس لحظة دخول خاشقجي للقنصلية، كانت صحيفة “واشنطن بوست”، اللي قالت إنها حصلت عليها من شخص على …


حقيقة صورة جمال خاشقجي المنشورة في حساب ضاحي خلفان ومدير العربية

Oct. 10, 2018 - سياسي
حقيقة صورة جمال خاشقجي المنشورة في حساب ضاحي خلفان ومدير العربية
حقيقة-صورة-جمال-خاشقجي-المنشورة-في-حسا
الإدعاء

- النهاردة على تويتر، الفريق ضاحي خلفان، نائب رئيس شرطة دبي، نشر صورة للكاتب السعودي المختفي من أيام، على أساس إنها بتظهر لحظة دخوله وخروجه من قنصلية بلاده في اسطنبول. وفي التغريدة عمل إيموشن لايك.

نتيجة التحري

– في الحقيقة الصورة اللي نشرها خلفان وتم التفاعل معاها بشكل كثيف، تم التلاعب فيها ببرنامج الفوتوشوب… وكمان مدير قناة العربية السابق، الكاتب السعودي خالد المطرفي، نشرها قبل ما يحذفها.✅✅

– أول حد ينشر الصورة الأصلية اللي بتظهر بس لحظة دخول خاشقجي للقنصلية، كانت صحيفة “واشنطن بوست”، اللي قالت إنها حصلت عليها من شخص على صلة بالتحقيقات التركية في واقعة اختفاء الكاتب. وبعدها انتشرت الصورة على تطبيق “واتس آب” في تركيا، وبعدين وسائل الإعلام التركية.

– كمان في الصورة المُعدلة بالفوتوشوب، واضح إن توقيت كاميرا المراقبة الموجود في أعلى الصورة الأولى (الأصلية)، ماتغيرش في الصورة التانية. فالبمنطق ازاي دخل وخرج في نفس الوقت بالظبط.

– أول حد نشر الصورة الفوتوشوب وقال بنفسه إنها فوتوشوب على سبيل السخرية كان يوسف حسين اللي بيقدم برنامج “جو شو” على قناة “العربي”.

آخر التحقيقات