زائف


– الكلام ده غير صحيح إطلاقًا. وزارة التربية والتعليم نفت الكلام ده وأكدت إنه غير صحيح. ✅✅ – الوزارة قالت، في ردها على أحد الأشخاص اللي بعت يسألها عن صحة الخبر ده على صفحتها على فيسبوك، “هذا الخبر غير صحيح. على طالب النجاح بنسبة 50٪ في الامتحانات لاجتياز الصف الأول الثانوي والانتقال إلى الصف الثاني. …


حقيقة إلغاء امتحانات أولى ثانوي واعتبار الدفعة ناجحة

Apr. 30, 2019 - تعليم
حقيقة إلغاء امتحانات أولى ثانوي واعتبار الدفعة ناجحة
حقيقة-إلغاء-امتحانات-أولى-ثانوي-واعتب
الإدعاء

- بوستات منتشرة بشكل كبير جدًا بتقول إن وزارة التربية والتعليم أعلنت "إلغاء امتحانات أولى ثانوي على ان يتم اعتبار هذه الدفعة ناجحة بالكامل ومنقولة للصف الثاني الثانوي".

نتيجة التحري

– الكلام ده غير صحيح إطلاقًا. وزارة التربية والتعليم نفت الكلام ده وأكدت إنه غير صحيح. ✅✅

– الوزارة قالت، في ردها على أحد الأشخاص اللي بعت يسألها عن صحة الخبر ده على صفحتها على فيسبوك، “هذا الخبر غير صحيح. على طالب النجاح بنسبة 50٪ في الامتحانات لاجتياز الصف الأول الثانوي والانتقال إلى الصف الثاني. سيتم عقد امتحانات إضافية ‘ملحق’ لمن لم يستطع النجاح للانتقال إلى الصف الثاني الثانوي”.

– حاليًا الاستعداد بتجري لعقد الامتحانات اللي هتبدأ يوم 19 مايو، والوزارة كل يوم والتاني بتصدر إرشادات وتنبيهات، ومن يومين نشرت على موقعها نماذج استرشادية لطلاب أولى ثانوي لتوجيه الطلاب إلى المذاكرة الصحيحة.

– أصدقائنا الطلاب، اتفضلوا ذاكروا وتأكدوا إن لو في أي خبر بالشكل ده هتلاقوه مذاع على كل القنوات ونشرات الأخبار ووسائل الإعلام، مش في بوستات على فيسبوك 😃

آخر التحقيقات