اعرف


– من وقت للتاني بتحصل كوارث بحرية، نتيجة مثلا لتصادم سفن ببعضها أو تتوقف فجأة لعطل أو تغرق.. وفي أوقات مش قليلة ده بيأثر على حركة الملاحة البحرية. وأحيانا بيكون عندنا فضول نشوف شكل الملاحة البحرية وقت مناسبة كبيرة بتحصل في البحر. – في الحالات دي كلها، ممكن نستعين بأدوات مختلفة بترصد الملاحة، زي أداة …


ازاي أتابع حركة السفن لحظة بلحظة؟

Jul. 21, 2018 - اعرف بنفسك
ازاي أتابع حركة السفن لحظة بلحظة؟
ازاي-أتابع-حركة-السفن-لحظة-بلحظة؟
نتيجة التحري

– من وقت للتاني بتحصل كوارث بحرية، نتيجة مثلا لتصادم سفن ببعضها أو تتوقف فجأة لعطل أو تغرق.. وفي أوقات مش قليلة ده بيأثر على حركة الملاحة البحرية. وأحيانا بيكون عندنا فضول نشوف شكل الملاحة البحرية وقت مناسبة كبيرة بتحصل في البحر.

– في الحالات دي كلها، ممكن نستعين بأدوات مختلفة بترصد الملاحة، زي أداة “Marine Time”، وهي عبارة عن خريطة حية لحركة السفن في البحار والمحيطات.

– كمان الأداة بتعطيك بيانات عن السفن نفسها، جنسيتها وخط سيرها ومين صاحبها، وامتى اتصنعت.. إلخ. وفيه بعض الميزات المدفوعة زي إنك تتابع حركة الملاحة أو سفن محددة في وقت سابق.

* بالأداة دي وأدوات تانية تقوم بنفس الدور، قدر مالكي بروان، الصحفي بصحيفة “نيويورك تايمز” حاليًا، إنه يتتبع رحلة السفن الناقلة للسلاح من إيطاليا إلى الإمارات قبل نقلها إلى ساحة الحرب في اليمن.

آخر التحقيقات