زائف


– آخر تعديل على قانون المواريث كان في شهر يناير اللي فات، والتعديل كان لإضافة عقوبة قانونية على اللي بيمتنع عن تسليم أحد الورثة نصيبه الشرعي من الميراث. – مفيش حاليًا كلام عن تغيير أو تعديل قانون المواريث، لكن في كلام في البرلمان عن تعديل قانون الضرايب على الدخل، لفرض ضريبة على التركات أو المواريث …


حقيقة حصول الدولة على 20% من الميراث

Jun. 15, 2018 - منوعات
حقيقة حصول الدولة على 20% من الميراث
حقيقة-حصول-الدولة-على-20-من-الميراث
الإدعاء

بوست منتشر بشكل كبير بيقول إن "تغيير قانون الميراث بحيث تتحصل الدولة على 20٪؜ من الميراث ظلم وخروج عن الملة، تورثنا الدولة بأمارة إيه؟ وليه؟ بلطجة و قلة أدب". - الكلام ده غير صحيح. ❌❌❌

نتيجة التحري

– آخر تعديل على قانون المواريث كان في شهر يناير اللي فات، والتعديل كان لإضافة عقوبة قانونية على اللي بيمتنع عن تسليم أحد الورثة نصيبه الشرعي من الميراث.

– مفيش حاليًا كلام عن تغيير أو تعديل قانون المواريث، لكن في كلام في البرلمان عن تعديل قانون الضرايب على الدخل، لفرض ضريبة على التركات أو المواريث إذا تم التصرف فيها من جانب الورثة بالبيع.

– في اتجاه مبدئي من البرلمان بالموافقة على فرض ضريبة على التركات أو المواريث، خاصة وإن الحكومة بتدعم ده، لكن لحد دلوقتي متمش الموافقة النهائية على فرض الضريبة دي، ولا اتحدد نسبتها أو كيفية تحصييها.

آخر التحقيقات